SVEIKATINGUMO SAVAITĖ „TERAPIJŲ SŪKURY“
2014 01 27 – 31
MES UŽ EMOCIŠKAI SVEIKUS VAIKUS
Priešmokyklinio ugdymo pedagogė Sigita Kaktonienė
2013 m. buvo paskelbti Sveikatingumo metais, 2014 m. – Vaikų sveikatos metais. Todėl į tai atsižvelgdami šių metų sausio 27-31 dienomis Kužių l-d „Vyturėlis“ pedagogai organizavo projektinę sveikatingumo savaitę „Terapijų sūkury“, kurios tikslas – emocionalus, kūrybingas, muzikalus vaikas – sveikas ir saugus vaikas. Vaikystė – tai tas laikotarpis, kada formuojasi žmogaus asmenybė. Vaiko psichika šiuo etapu labai imli išorinės aplinkos poveikiui. Mažieji labiausiai pažeidžiama visuomenės dalis. Jie nesugeba susidoroti su šiandienos emociniu stresu, negali paaiškinti savo emocijų: dažnai susiduria su bendravimo sunkumais, didesniu nesusikaupimu, sudėtinga adaptacija, motyvacijos stoka, pažintinės raidos sutrikimais ir pan. Siekiant iškeltų sveikatingumo savaitės tikslų ir uždavinių įgyvendinimo buvo taikomas netradicinis ugdymo metodas – terapija. Pirmadienis buvo „JOGOS IR KVĖPAVIMO TERAPIJOS“ DIENA (pratimai pradedantiesiems), kurios tikslas – darna, ramybė, atsipalaidavimas. Pirmieji sveikatingumo savaitės svečiai buvo Freken Bok ir Karlsonas, kurie sukūrė teigiamą emocinę nuotaiką ir gerai nuteikė visai darbo savaitei. Joga – tai pats galingiausias ginklas, sunaikinantis mūsų fizines ir dvasines negalias, baimes nepilnavertiškumo kompleksą. Joga ypatingai tinka jaučiantiems stresą, tiems, kurie dažnai nerimauja. Darželiečiai šią dieną mokėsi nusiraminti, atsipalaiduoti su muzikos garsais ir būdami tyloje, atliko įvairius kvėpavimo pratimus. Taisyklingas kvėpavimas sveikatai turi didelės įtakos, o svarbiausia, tai turėtų virsti kasdieniniu įpročiu. Antradienis – „ŽAIDIMŲ IR SPORTO TERAPIJA“ – svarbu ne sportiniai rezultatai, o fizinis aktyvumas. Šios dienos ypatingieji svečiai – Kuršėnų Kyokushin Karate klubo DAO karatistai ir jų treneris Valdemaras Mitkus. Jis vaikams pristatė vieną iš populiariausių sporto šakų Lietuvoje – kyokushin karate. Akcentavo, kad karate tai sporto šaka, kurią kultivuojant galima stiprinti savo sveikatą, tobulinti savo fizinę būklę ir koordinaciją, sumažinti kasdieninę įtampą ir agresiją, nugalėti savo silpnybes. Tai sporto šaka, kuri padeda ugdyti ištvermingumą, discipliną, dėmesio sutelkimą. Jaunieji karatistai pademonstravo karate kovos meną, savo sportinę techniką, mokė darželiečius taisyklingai atlikti įvairius fizinius pratimus, taisyklingos kūno laikysenos. Tai reikalavo susikaupimo, dėmesingumo, tikslaus atkartojimo. Vaikai mėgino skaičiuoti japoniškai. Išmoko svarbiausią kyokushin karate žodį „os“, kuris tariamas pasisveikinant ir atsisveikinant, atsakant treneriui. Trečiadienis – „SPALVŲ IR KVAPŲ TERAPIJA“ – išlaisvink mintį, atpalaiduok kūną. Į kūrybos terapiją vaikus subūręs dalininkas papasakojo apie spalvų ir kvapų simbolinę bei emocinę reikšmę, neįprastą gamtinių medžiagų panaudojimą. Vaikams pristatyta nauja kūrybinė erdvė – šviesos stalai. Ant jų vaikai „piešė“ kmynais, pipirais, gvazdikėliais, džiovintais krapais. Tai padėjo atskleisti vaikų saviraišką. Įsitikinome, kad vaikų vaizduotė beribė – gimė originalūs žiemos vaizdai. Šilta, draugiška aplinka suteikė jaukumo. Vaikai išmoko būti viena komanda, dalintis ir pasitikėti, ši veikla paskatino juos eksperimentuoti ir kurti. Ketvirtadienis – „ŠOKIO, JUDESIO IR MUZIKINIŲ GARSŲ TERAPIJA“ – patirk judėjimo malonumą. Šokio specialistė Daiva Virakienė iš Šiaulių m. atkreipė vaikų dėmesį į šokio judesį – jis turi būti lankstus, plastiškas, harmoningas, gražus. Judesys yra pats natūraliausias emocijų raiškos būdas, tačiau yra vaikų, kurie yra atsiskyrę, susikaustę, užsidarę. O šokis padeda atsipalaiduoti, susidraugauti su baimėmis, šalina neigiamus jausmus, emocijas, nuotaikas. Šokdami, laisvai judėdami, vaikai lavino judesių grakštumą, ritmiškumą, tempo pajautimą. Muzika – garsų menas. Įvairūs muzikos garsai, kaip ir šokis, veikia žmogaus nuotaiką ir jausmus. Vaikai skiriasi savo temperamentu. Vieni yra jautrūs, daugiau verkia, kiti energingi ir pakantesni. Vieni yra judresni, kiti pasyvesni. Todėl kartu su vaikais klausėmės lėtų, ramiai nuteikiančių kūrinių, o labiau užguitiems ir prislėgtiems pasiūlėme greitesnių ir linksmesnių. Vadinasi, priklausomai nuo to, kokia melodija skambės, vaiką galima ir nuraminti, ir suteikti jam energijos. Penktadienis – „GROŽIO TERAPIJA“ – patirk estetinį pasitenkinimą. L-d vaikus aplankė Kužių miestelio kirpyklos šukuosenų meistrė Giedrė ir nagučių puoselėtoja Daiva. Netikėtai į l-d atklydusią nevalyvą mergaitę svečiai drauge su vaikais mokė, kad vaikai visada turi būti tiktai švarūs ir tvarkingi – ir tik tuomet jie gali jaustis gerai. Juk nešvariai ir netvarkingai atrodantys būna paniurę, irzlūs, nelaimingi, dejuojantys, viskuo nepatenkinti, nuolat kaltinantys kitus. O tvarkingi vaikai – visada džiaugsmingi, nuotaikingi, energingi, žvalūs. Ugdytiniai pažiūrėję senosios animacijos filmuką „Ai ir Oi“, kuris pamokė draugystės, tarpusavio pagalbos ir supratimo, nutarė padėti mergaitei. Vaikai įsitikino, kad. draugiškumas atneša džiaugsmą ir gerą nuotaiką. Visų ugdytinių tėvelių noras – kad jų atžalos būtų mylimi ir sveiki. Šių norų vedini į vaikų sveikatą, gyvenimo įgūdžių formavimą pažiūrėjome kitu kampu. Sveikatingumo savaitės metu siekėme, kad vaikai gebėtų valdyti savo emocijas (mokėtų ir džiaugtis, ir liūdėti), būtų savarankiški, atidūs, atsakingi, pasitikintys savimi ir kitais, mylėtų ir būtų mylimi.